Szkoła
Ciekawostki
Polonistyczne zmagania uczniów |
Wpisany przez Estera Mirosławska-Bąk | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
wtorek, 23 lutego 2021 00:00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Polonistyczne zmagania uczniów
Rozpoczynający się w dobie epidemii rok szkolny nie napawał zbyt dużym optymizmem… Jednakże chęć pogłębiania swojej wiedzy i polonistycznych umiejętności okazała się dla niektórych uczniów silniejsza. Po raz kolejny odnieśli sukcesy! Uczennica klasy VIIb Szkoły Podstawowej w Piotrowicach - Katarzyna Hałat zajęła II miejsce w Powiatowym Konkursie Literackim, adresowanym do uczniów klas IV-VIII powiatu oświęcimskiego. Hasłem przewodnim tegorocznej edycji literackich zmagań poświęconych patronowi Ziemi Oświęcimskiej były słowa: „Tylko ta wiedza, która wypływa z miłości, ma wartość”. Konkurs wznosi się na coraz wyższy poziom. W tym roku odkrywaliśmy oblicze oświęcimskiego więźnia - filozofa, nauczyciela i wykładowcy. Pozostając w nurcie filozofii Maksymiliana Kolbe, należało stworzyć bajkę filozoficzną lub powiastkę filozoficzną o poszukiwaniu prawdy, dobra i miłości. Jury brało pod uwagę wiele różnych aspektów, takich jak: oryginalność ujęcia tematu, twórczy charakter wypowiedzi, zawartość treściowo-problemową, poprawność stylistyczną, językową, ortograficzną, a także interpunkcyjną, kompozycję wypowiedzi pisemnej, zastosowanie odpowiednich wyznaczników danej formy wypowiedzi, ogólne wrażenie estetyczne, wartości literackie i artystyczne pracy oraz umiejętność wykorzystania różnorodnych źródeł wiedzy. Powiatowy Konkurs Plastyczny i Literacki o św. Maksymilianie w tym roku został zorganizowany po raz siódmy. W przeszłości zaczynał się od poziomu gminnego, od czterech lat przebiega na szczeblu powiatowym, przy czym nasza uczennica bierze w nim udział po raz trzeci (w ubiegłych latach zajęła I i II miejsce). Organizatorami konkursu byli: Szkoła Podstawowa im. św. Maksymiliana Kolbego w Harmężach oraz Centrum św. Maksymiliana Kolbego w Harmężach. W tym roku zrezygnowano z uroczystej gali wręczenia nagród, jaka zawsze towarzyszyła temu konkursowi. W styczniu tego roku uczestnicy odebrali swoje nagrody indywidualnie. Kasia to wielki miłośnik literatury. Trzeci rok z rzędu bierze także udział w cyklicznym Powiatowym Konkursie Czytelniczym organizowanym przez Młodzieżowy Dom Kultury w Oświęcimiu. Na ten moment zostały przeprowadzone 4 etapy. W każdym z nich Kasia utrzymuje się w czołówce, pokonując każdorazowo kilkudziesięciu uczestników z różnych szkół powiatu oświęcimskiego. Tematem kolejnych części tego konkursu jest treść wybranych lektur oraz główne informacje dotyczące ich autorów. Uczestnicy biorący udział w poszczególnych etapach uzyskują punkty, które są sumowane w punktacji ogólnej. Zwycięzcą etapu jest uczeń, który uzyska największą ilość punktów, natomiast zwycięzcą Konkursu jest uczeń, który uzyska najwyższą sumę punktów w kolejnych etapach rywalizacji. W tym semestrze przystąpiliśmy także do XXIV Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego Polskiej Poezji Religijnej, którego organizatorem jest Pałac Młodzieży w Nowym Sączu oraz Wydawnictwo „Promyczek”. Eliminacje Rejonowe przeprowadzał Młodzieżowy Dom Kultury w Oświęcimiu. Z uwagi na sytuację epidemiczną w tym roku nie odbywały się tradycyjne przesłuchania recytatorów, a formuła konkursu przybrała formę online. Uczniowie przygotowywali nagrania swoich występów. Zmiana formy nie przyczyniła się do zmiany idei tej rywalizacji. Za główny jej cel bowiem uznaje się promocję polskiej poezji i jej bogactwa wśród młodego pokolenia, a także rozwijanie sztuki deklamacji. Uczniowie naszej szkoły – Kinga Marsowicz z kl. VIIb oraz Nikodem Jurecki z kl. VIIa zajęli 2.miejsce w etapie rejonowym tegoż konkursu. Uczestnictwo w różnorodnych polonistycznych rywalizacjach niesie ze sobą wiele korzyści. Obok doskonalenia umiejętności redagowania różnych form wypowiedzi, nasi uczniowie mają możliwość poszerzenia wiadomości z zakresu literatury, historii, sztuki, zyskują pewność siebie i wiarę we własne umiejętności, a przede wszystkim uczą się wrażliwości na otaczający świat i drugiego człowieka. Z tego też względu warto podejmować się tego typu zadań, gdyż wzbogacają nie tylko poprzez osiągnięty cel, ale także poprzez drogę, która do tego celu prowadzi.
Estera Mirosławska-Bąk
|