1) Ogólna wiedza na temat urządzeń komputerowych i informatyki.
2) Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego.
3) Algorytmika.
4) Grafika żółwia w języku LOGO.
5) Programowanie w języku LOGO.
6) Elementy języka HTML.
7) Internet oraz bezpieczeństwo podczas korzystania z jego zasobów.
1) Ogólna wiedza na temat informatyki i komputerów:
a) budowa komputera;
b) urządzenia peryferyjne;
c) systemy liczbowe;
d) systemy operacyjne;
e) urządzenia mobilne;
f) terminologia informatyczna.
2) Arkusz kalkulacyjny:
a) formatowanie komórek (format, czcionki, krawędzie, wypełnienie, wyrównanie,
scalanie, formatowanie warunkowe, formatowanie niestandardowe);
b) obliczanie wartości wyrażeń i formuł;
c) tworzenie formuł z wykorzystaniem różnych metod adresowania;
d) zastosowanie podstawowych funkcji matematycznych (np. zaokrąglanie liczb, reszta
z dzielenia całkowitego, potęgowanie, pierwiastkowanie, sumowanie zwykłe i
warunkowe, wartość bezwzględna z liczby, itp.);
e) funkcje statystyczne (np. średnia arytmetyczna, maksimum, minimum, zliczanie
komórek spełniających zadany warunek, itp.);
f) przetwarzanie tekstów za pomocą funkcji tekstowych (łączenie i dzielenie tekstów,
obliczanie, zamiana liczb na teksty, itp.);
g) tworzenie, edycja i formatowanie wykresów (np. przygotowanie danych do
tworzenia wykresów, tworzenie wykresów standardowych i niestandardowych,
h) formatowanie elementów wykresów takich jak: osie, skale, liczby, tło, wypełnienie,
tytuł, legenda, tabela danych, itp.);
i) zastosowanie operatorów i funkcji logicznych oraz funkcji informacyjnych;
j) umiejętność tworzenia warunków logicznych z zastosowaniem operatorów i funkcji,
zastosowanie zagnieżdżonej funkcji warunkowej);
k) funkcje wyszukiwania i adresu (wyszukiwanie danych w tabelach);
l) funkcje przetwarzania daty i czasu;
m) sortowanie i filtrowanie danych,
3) Algorytmika:
a) podstawowe metody zapisu algorytmów (lista kroków, schemat blokowy,
pseudokod);
b) symbole stosowane w schematach blokowych;
c) tworzenie, analiza i interpretacja algorytmów zapisanych w różnych postaciach.
4) Grafika żółwia w języku LOGO:
a) podstawowe polecenia grafiki żółwia sterujące ruchem żółwia i stanem pisaka;
b) definiowanie procedur / funkcji (również z zastosowaniem technik iteracyjnych i
rekurencyjnych);
c) tworzenie zestawu procedur realizujących projekt graficzny (realizacja gotowego
projektu w ogólnym zarysie powinna zawierać: przygotowanie / wyczyszczenie
ekranu, przemieszczenie żółwia do określonego położenia, schowanie żółwia,
ustalenie kolorów i grubości linii, zdefiniowanie wyglądu tła, wywołanie właściwych
procedur realizujących zadanie).
5) Programowanie w języku LOGO:
a) polecenia przetwarzające listy;
b) wprowadzanie danych i wypisywanie wyników na ekran;
c) zastosowanie instrukcji sterujących (warunkowych i wyboru);
d) zastosowanie pętli programowych;
e) definiowanie procedur / funkcji (również z zastosowaniem technik iteracyjnych i
rekurencyjnych);
6) Elementy języka HTML:
a) poprawne kodowanie znaków diakrytycznych charakterystycznych dla języka
polskiego;
b) wybór koloru lub/i tła strony;
c) korzystanie z nagłówków;
d) formatowanie koloru, rozmiaru i atrybutów czcionek;
e) wstawianie i formatowanie grafiki;
f) wstawianie hiperłączy (tekstowych i graficznych);
g) listy wyliczane i numerowane;
h) tworzenie i formatowanie tabel;
i) zastosowanie kaskadowych arkuszy stylów CSS;
j) interpretacja kodu strony i jego optymalizacja / poprawienie.
7) Internet oraz bezpieczeństwo podczas korzystania z jego zasobów:
a) podstawowe pojęcia związane z internetem i sieciami komputerowymi;
b) sposoby połączenia z siecią internet;
c) protokoły i usługi internetowe;
d) oprogramowanie umożliwiające korzystanie z usług internetowych;
e) zagrożenia wynikające z korzystania z internetu (piractwo komputerowe, prawa
autorskie, wirusy, kontakt z treściami niepożądanymi, oszustwa internetowe, itp.)
f) przeciwdziałanie cyberprzemocy.